Ïàäàþùèé ñíåã

У чому цінність ручної роботи

  • У чому цінність ручної роботи

У цій статті ви дізнаєтесь:

  • Чому хенд-мейд коштує дорого
  • З чого складається ціна виробів ручної роботи
  • Нематеріальна цінність хенд-мейду
  • Що означає зроблено з душею, звідки з'явився цей вислів

З часів Лівші хенд-мейд намагалися витіснити й індустріалізація, і науково-технічна революція, і хвиля засилля китайських товарів, але вироби ручної роботи, як і раніше, залишаються затребуваними і в пошані. Яскравий тому приклад: популярність напряму DIY (від англ. Do It Yourself «чудові ручки») та таких стилів, як бохо, етно та шеббі-шик. Їх навіть примхлива мода з року в рік виводить на подіум, нав'язуючи одягу, аксесуарам та інтер'єрним трендам ознаки хенд-мейду. Зрештою, предмети мистецтва теж ручна робота і цінується вона, як правило, доволі високо, чому? Давайте розбиратися разом!

Чому хенд-мейд коштує дорого?

А дорого це скільки, перепрошуємо? Адже немає шкали, з якою можна було б звірити: чи завищила ціну майстриня на сплетений вручну светр, чи нормальна вартість рукоділля, чи дорогий набір керамічного посуду у цього гончаря і чи не надто дешевий, ніж у цього коваля.

Вердикт «дорого» виноситься з урахуванням суб'єктивного сприйняття. Людина бачить товар, формує щодо нього ставлення: потрібний/не потрібний, подобається/не подобається, хочу/не хочу. Якщо предмет не зацікавив, то, мабуть, і на цінник не подивиться, а якщо й подивиться з цікавості, спокійно, неупереджено. Адже річ, яка не потрібна, не становить цінності, тобі не важливо, скільки вона коштує, а тому для тебе вона не може бути дорогою чи дешевою.

Якщо ж товар бажаний, то потенційний покупець поцікавиться цінником і мимоволі оцінить ціну (такий ось каламбур), порівнявши її зі своїм гаманцем і, можливо, з вартістю інших товарів з цієї категорії. І ось тут може виникнути поняття «дорого». Поняття це доволі відносне, базується на сумі факторів: середньоринкової ціни, особистого заробітку, мотивації купувати речі ручної роботи та від того, яку суму людина готова витратити на ті чи інші предмети. Адже насправді вердикт дорого означає дорого для мене, тобто я хочу цей товар, але зараз не готовий витратити на нього таку суму. Крім того, сьогоднішній нібито завищений цінник у період інфляції видасться смішним. Що ж, доведеться або почекати, або збільшувати свій дохід, або стримувати свої бажання.


Читайте також: Творчість та терапевтичний ефект


Так само неоднозначний вердикт «дешево». Існує думка, що хенд-мейд недооцінюють, особливо на пострадянському просторі. Ймовірно, це пов'язано з тим, що раніше жінки брали спиці, а чоловіки лобзик і майстрували – від злиднів, а не від нудьги. Наші батьки, бабусі та прабабусі самі виготовляли іграшки, меблі та одяг просто тому, що доводилося виживати в умовах тотального дефіциту. Та й на уроках праці усіх бажаючих та небажаючих вчили базовим ремеслам – виходячи зі стін школи, майже кожен володів в'язанням, гаптуванням, столярними та іншими рукоділлями. Звідси асоціація, що вироби ручної роботи не можуть високо цінуватися, адже вони під силу навіть 7-клашці. Натомість, коли за радянських часів приїжджали закордонні гості та зустрічали наших жінок у в'язаних шатах, їх захопленню та здивуванню не було меж, адже у західному світі хенд-мейд вважався розкішшю. І хоча час потихеньку розвіює ці стереотипи, наші майстри прагнуть виходити на західний ринок, продавати хенд-мейд за кордон.

5 причин, чому предмети ручної праці не можуть мати низьку ціну

Відійшовши від суб'єктивних ярликів дорого/дешево, поглянемо, з чого формується вартість рукоділля:

  1. Матеріали, інструменти, обладнання. Майстри купують їх у роздріб чи дрібним оптом, тому робочі матеріали їм обходяться дорожче, ніж фабриці.
  2. Особистий час. Чомусь цю очевидну складову нерідко не беруть до уваги. Адже час один із найважливіших життєвих ресурсів. Для створення гарного, якісного, душевного виробу майстру часто потрібно працювати довше, ніж машині на виробництві. При цьому часом випливає такий нюанс: чим більше досвіду та майстерності у автора, тим він швидше виготовляє річ. Але! Хоч він і витратив на неї пару годин, за плечима роки напрацювань, без яких такої швидкості зі збереженням якості не було б досягнуто.
  3. Праця та досвід. Нерозривно пов'язані з попереднім пунктом і підпорядковуються тій самій логіці. Чим досвідченіший майстер, чим якісніші і продуманіші його вироби, тим вище вони повинні оцінюватися.
  4. Поліпрофесійність. Хендмейдники, які заробляють своїм рукоділлям, зазвичай займаються не лише створенням виробів, а й виконують ряд інших завдань. На їхні плечі лягає попередня підготовка, розробка ескізів/моделей, проби, доробки, безпосередньо створення (може також включати кілька окремих професій, наприклад, закрійника, швачки та художника по тканині), погодження із замовником або пошук покупця плюс окремий пласт робіт з продажу та самореклами, зробити світлини виробу та обробити їх, пакування та відправка товару. У результаті може з’ясуватися, що для продажу сумочки, пошиття якої зайняло пару годин, у людини пішов тиждень копіткої праці, цей час і роботу теж потрібно включати в ціну!

Редакція рекомендує: Книга Продавай більше і швидше. Стратегія крутого стартапу | Амос Шварцфарб Стартапери часто не знають, де шукати клієнтів, як завоювати ринок, збільшити фінансування, наймати людей, які вміють продавати. А про те, щоб отримати венчурне фінансування та знайти інвесторів, узагалі не йдеться. Амос Шварцфарб стане вашим ментором на весь час подорожі світом продажів. Упорядкований підхід до виявлення вашого клієнта гарантовано!

  1. Нематеріальна цінність ручної роботи. Це те, що неможливо помацати, як тканину, і неможливо виміряти, як час чи досвід роботи, але цінність та невидима, невловима складова, яка і впливає на наш вибір. Так, цінність хенд-мейду в:
    1. Унікальності
    2. Виконанні виробів нестандартних форм та розмірів
    3. Виконанні виробів на будь-який смак, без прив'язкування до моди
    4. Особистої відповідальності за якість (за кожним виробом стоїть конкретний майстер)
    5. Можливості особистого спілкування споживача з майстром
    6. Символізмі, яким наділяють виріб
    7. Тому, що рукоділля робиться з душею

Ось основні аргументи, чому ручна робота коштує дорого чи, точніше сказати, обходиться недешево, насамперед для самого майстра, який вкладає гроші, час, сили та душу. До речі, чим є така цінність, як вкладена душа майстра чи хороша енергетика? Чому одні покупці тільки за нею і ганяються, а інші не готові переплачувати за високі матерії?

Те, що зроблено з душею, є дорожчим! А з душею це як?

На жаль, поки не придумали прилад для вимірювання душевності або якості енергетики. Поки що ми не можемо достовірно перевірити, який відсоток душі майстра в тій чи іншій дрібниці, наскільки позитивна в ній енергетика. Тому доводиться користуватися особистими внутрішніми вимірювачами, у кого наскільки вони розвинені. Запитайте у 20-30 осіб: що означає зроблене з душею, що таке душа майстра, як вона проявляється у виробі? Ви почуєте щонайменше 20 різних варіантів відповідей (при цьому майже всі прозвучать невпевнено)! Серйозно, я перевіряла! З них можна було б побудувати таку хмару слів-визначень:

Якісно, продумано, турбота про дрібниці і деталі, ретельно, уважно, акуратно (навіть якщо з невеликими похибками), з любов'ю, трепетно, робиться в хорошому настрої, з позитивними думками, коли майстер врахував смак майбутнього власника виробу (стосується виробів, що робляться для конкретного адресата), оригінально, є символи духовної культури, вкладається ідея, читається авторський стиль, від предмета відчувається тепло, виріб притягує, викликає симпатію та позитивні емоції…

До речі, про емоції. Чи не вони стали одним із ключових товарів сьогодні?! Пам'ятаєте анекдот: Громадяни, будьте обережні! У магазинах міста з'явилися фальшиві ялинкові іграшки. На вигляд вони зовсім, як справжні. Тільки радості від них жодної.

У кожному жарті є частка жарту. Мабуть, анекдот доволі чітко передає те, як ми відчуваємо відсутність якогось складного елемента (душі, енергетики). Хоча відчувають далеко не всі! А також жарт натякає на те, як на цьому невидимому інгредієнті сьогодні грають маркетологи. Тому поряд з фанатами душі майстра доволі багато скептиків, які вважають: обороти на кшталт «зроблено з душею» або «відчувається енергетика» у виробі це лише гра абстрактних слів, яка використовується чи то через власні ілюзії, чи то з маркетинговою метою, щоб привернути увагу покупця і продати дорожче.

Проте, якщо звернутися до історії, можна знайти кілька версій, звідки з'явився вислів, що у виріб ручної роботи вкладено душу. Наприклад:

Відлуння тих давніх часів, коли панував анімізм – віра в те, що кожен живий і неживий предмет наділений душею або населений духами. Незважаючи на те, що такий світогляд виник ще у первісних людей, сьогодні певною мірою він присутній у багатьох релігіях та сучасних поглядах.

Можливо, вислів пішов з тих часів, коли все робили руками і багато хто був знайомий особисто. На основі того, як людина підходила до справи, наскільки добре виготовляла річ, говорили: зроблена з душею – тобто якісно, продумано та/або естетично, або говорили не вклав душу – тобто на так сяк, криво-косо, без піклування про те, щоб виріб був не тільки корисним, а й приємним. З того часу з'явилася техніка, яка також виробляє якісні та красиві речі, але залишилася звичка наділяти душею майстра предмети, зроблені вручну.


Читайте також: Як запустити творчий процес у собі


До речі, про техніку. Спочатку машини були здатні виробляти надійні і естетично привабливі вироби. І в цьому є ще одна версія, чому саме хенд-мейд наділяють душевністю. Ця версія сягає корінням у вікторіанську Англію, коли у відповідь на появу та поширення продукції промислового виробництва з'явився рух Мистецтво та ремесла (Arts & Crafts). Річ у тому, що перші фабричні вироби були справді грубими, безликими, страждала якість та естетика. Цим потворним зразкам масового виробництва ідейний натхненник руху Мистецтво та ремесла художник Вільям Морріс протиставляв зроблені з душею рукоробні предмети побуту. Будучи людиною мистецтва, він акцентував увагу на тому, що бездушні машини виробляють бездушні товари, а вони не несуть цінності для розвитку особистості, не викликають емоцій, переживання різноманітності, унікальності (як предмети мистецтва, наприклад), ведуть до естетичної і навіть моральної деградації як творців, так і споживачів.

Редакція рекомендує: Книга Злови дзен | Моніка Свіні На сторінках цього щоденника пропоную повправлятися в мистецтві не зважати ні на що, віддати належне вашим унікальним чеснотам, забаганкам, надзвичайній крутості. Вирушайте цим привітним шляхом позитиву, наче перед вами стара добра гра в класики.

Так, до певної міри хенд-мейд є ниточкою, яка пов'язує різні часи, різні народи та різні філософії однією загальною цінністю: цінністю ручної праці. І, погодьтеся, її важко переоцінити.


Євгенія Рудницька
Журналістка, мандрівниця

27.03.2020 00:00:00
0
3334

Коментарі:

Увага: HTML символи заборонені!