Як перестати економити на собі?

  • Як перестати економити на собі?

У цій статті ви дізнаєтеся:

  • Що означає «балувати себе»;
  • Чому ми економимо на собі;
  • Чим небезпечна заборона на самозаоохочення;
  • Як перестати на собі економити.

Уявіть ситуацію ніби ви відправляєтеся за покупками. У списку тільки найнеобхідніше: продукти, щоб порадувати близьких смачним обідом, милі дрібнички для дитини, приємний сюрприз для батьків або другої половинки, оплачений рахунок за комуналку, витрати на побутову хімію, інші необхідні дрібниці. Бюджет розподілений чітко і в рамках допустимого. І ось, всі пункти урочисто викреслені, а ви з задоволеним виглядом виходите з торгового центру. Але по дорозі додому гордість за своє невгамовне бажання ощасливити всіх навколо поступово згасає, а на зміну їй приходить легкий смуток і відчуття, що ви когось обділили. Ці думки ви, як правило, женете, оскільки сприймаєте цого обділеного «когось» за плід вашої уяви. І тільки копнувши трохи глибше у власну підсвідомість, можна з'ясувати, що людина, яка регулярно залишається без вашої уваги, і є ви.

Що означає «балувати себе»?

У нашому суспільстві робити собі подарунки не дуже прийнято, скоріше, навіть соромно. Внутрішні голоси шепчуть: «Зроби добре іншим, а собі в останню чергу. Ось тоді ти будеш хорошим». Напрошується закономірне питання: «Чому я не добрий по визначенню, а повинен це доводити, приносячи себе в жертву чужим бажанням?».

Але перед тим, як відповісти на це та інші питання, давайте окреслимо доступні для огляду межі поняття «балувати себе», оскільки вони абстрактні. Ця невизначеність пов'язана з матеріальними можливостями окремо взятої особистості. Адже, якщо для однієї людини «побалувати себе» має на увазі вихідні на Балі, то інший зазнає радість від покупки футболки або походу в улюблене кафе. Тому під цим визначенням будемо мати на увазі витрати в звичних для себе рамках бюджету, не обумовлені питанням виживання або гострої необхідності.

Ви не балуєте себе, коли:

  • поповнюєте базову продуктову корзину;
  • платите за комунальні послуги, транспорт або оренду;
  • витрачаєте на медичні препарати або проходите курс лікування;
  • купуєте базовий комплект одягу, взуття, засобів по догляду за собою;
  • обзаводитеся навчальною літературою, оплачуєте навчання;
  • купуєте меблі і предмети побуту першої необхідності.

Ви балуєте себе, коли:

  • відправляєтеся в ресторан, театр, кіно, на концерт або в інші розважальні заклади;
  • купуєте журнали або книги для дозвілля або саморозвитку;
  • купуєте товари для вашого хобі;
  • обзаводитеся предметами розкоші і дизайнерськими елементами інтер'єру;
  • купуєте делікатеси або приємні смаколики;
  • витрачаєтеся на додаткові атрибути іміджу: косметику, прикраси, трендовий одяг, взуття, парфуми, аксесуари, гаджети і т.д.

Як виникає потреба себе балувати?

Прагнення зробити собі приємно за допомогою матеріального або нематеріального заохочення обумовлене ​​необхідністю відновити цілісність Я-концепції.

Вона включає в себе три рівні сприйняття:

  • «Реальний Я» і те, що я про себе знаю (фахівець у своїй галузі знань і навичок);
  • «Моя самооцінка» і те, як я себе сприймаю (успішний, талановитий, гідний або навпаки);
  • «Я ідеальний» і те, яким би я хотів бути (що досяг вершин, визнаний, щасливий).

Крім того, наша Я-концепція поширюється і на інші соціальні ролі, оскільки ми всі є чиїмись дітьми, родичами, друзями, колегами і просто унікальними особистостями. Коли з самооцінкою все в порядку, заохочуючи себе, людина отримує позитивне підкріплення: витратив - порадів. Але самозаохочення для людей з низькою самооцінкою не є компенсацією, скоріше, навпаки. Гедонічний настрій їхній внутрішній критик розглядає як щось негативне, що не схвалюється значущими близькими (найчастіше батьками). Звідси виникає сором і почуття провини, а людина відчуває себе останнім егоїстом.

Чому ми економимо на собі?

Наукою доведено, що задоволеність собою і самооцінка ростуть, якщо ми допомагаємо іншим.В цьому намірі немає нічого поганого, але тільки до тих пір, поки ми пам'ятаємо і про власні потреби і не догоджаємо оточуючим на шкоду собі. На жаль, через звичні з дитинства внутрішні заборони і обумовленої ними низької самоцінності, «я» в алфавіті потреб незаслужено тулиться на останньому місці, що говорить про ціннісний дисбаланс. Адже спочатку турбота про себе є нормою для кожної людини, а не примхою чи капризом.

При цьому, така скупість не завжди пов'язана з матеріальними витратами. Іноді ми відмовляємо собі навіть в повсякденних безкоштовних радощах. Наприклад, випити чай з красивого сервізу, який роками припадає пилом в серванті, томно чекаючи «того самого» дня. Або виспатися на новій постільній білизні, отриманній в подарунок ще кілька років тому. І, напевно, кожна читачка легко згадає про своє заповітне вбрання (парфум, аксесуар), яке настільки хороше, що носити його просто так без приводу шкода. Тим часом, наряд виходить з моди, парфум скисає, а сервіз від непотрібності викидають діти або онуки. Горезвісний синдром відкладеного життя не дозволяє нам радіти тут і тепер поки час, відведений нам на цю саму радість, невблаганно втікає.

Ось типові ознаки синдрому відкладеного життя і, як наслідок, економії на собі:

  • Життя за принципом «чернетки» («Я порадію, коли з'являться ідеальні умови»);
  • Режим очікування й передчуття («Я чекаю, коли закінчиться день, місяць, рік і ось тоді ...»);
  • Ангедонія («Мені соромно / тривожно / незвично радіти»);
  • Низька самооцінка («Я не гідний або не заслужив цих благ»);

Почуття провини за незаплановані або нераціональні витрати на себе - типова ознака того, що ви обділяєте себе незаслужено і з цим потрібно боротися.

Чим небезпечна заборона на самозаохочення?

Балувати себе схильні не всі люди. У деяких такої потреби немає і на їхній Я-концепції це не відображається. Йтиметься про тих, хто відчуває по відношенню до витрат на себе відчутний дискомфорт і провину. Ці почуття руйнівні, а тому тягнуть за собою психологічні проблеми.

Небезпечне заміщення

Пригнічені бажання і потреба в заохоченні нікуди не зникають, якщо їх ігнорувати або заперечувати. Перебуваючи в статусі тіньових, вони дадуть собі раду, але вже в більш небезпечній та непередбачуваній формі. Це нестримна тяга до шкідливої їжі, алкоголю, наркотиків або імпульсивних покупок.

Раціоналізація як виправдання

В цілому раціоналізація відноситься до позитивних якостей характеру. Деструктивною вона стає, коли в такий спосіб ми виправдовуємо свої невдачі в ім'я збереження самооцінки. Наприклад, нездатність купити будинок своєї мрії, автомобіль, гарний одяг або відправитися в подорож ми виправдовуємо тим, що таке собі може дозволити лише людина, яка заробила гроші неприйнятним для нас способом. Раціоналізація в даному випадку виконує роль захисного механізму і одночасно гальмує наш рух до кращого життя.

Вторинні вигоди

Маніпуляція близькими - це приклад емоційно незрілої поведінки, що диктується вторинними вигодами. Так, демонстративно шкодуючи гроші на себе, ми посилаємо своїм близьким пасивно-агресивний меседж: «Це ти повинен мене балувати». Часто такі послання до адресата просто не долітають (близькі не вміють читати наші думки) і ситуація переростає в конфлікт.

Формування токсичності

Зацикленість на обмеженнях призводить до нервозності, погіршує якість життя, позбавляючи її простих повсякденних радощів. А внутрішні суперечності, зумовлені неможливістю здорової компенсації заохоченням, поступово перетворюють людину в незадоволеного життям енергетичного вампіра і агресора.

Як перестати на собі економити?

Здоровий вихід із ситуації - усвідомлене самозаохочення. Це та психологічна компенсація, яка принесе задоволення, але не викличе почуття провини за витрачені гроші і час. Психологи радять формувати усвідомлене самозаохочення поступово і дають практичні рекомендації, як це зробити.

Знайдіть те, що дійсно вас порадує

Переймаючись цим питанням, важливо бути відвертим з собою. Приймаючи рішення, не спирайтеся на загальноприйняті стандарти. Примхи на догоду моді (трендам, суспільству, близьким) не принесуть вам радості. Справжні бажання можуть йти всупереч з батьківським або чиїмось чужим схваленням. Без оглядки на раціональність, престижність, статус або інші показники соціального характеру, вони повинні бути вашими. Немає нічого поганого в тому, щоб нарешті здійснити мрію дитинства або освоїти хобі, що не відповідають іміджу, в якому вас звикли сприймати навколишні. Важливо лише те, що це зробить вас щасливішим.

Прислухайтеся до себе навіть в дрібницях

Саморефлексія - це корисна навичка, що допомагає людині прийняти і подружитися з собою справжнім. Тому, коли ловите себе на тому, що прийняті вами рішення засновані на чужих установках, міняйте напрям думки. Запитуйте себе: «Я дійсно зараз хочу саме цього? Що я хочу насправді? (Що з'їсти, з ким зустрітися, де і як провести час?) ».

Заведіть блокнот бажань

Записуйте в нього бажання, розділивши їх на кілька умовних категорій, рухаючись від простих і швидкоплинних (тістечко, похід в кіно) до глобальних (купівля дизайнерського одягу, меблів, нерухомості, предмета розкоші). Здійснюйте бажання поступово в комфортному для себе темпі і в міру можливості. Важливо, щоб ви не зупинялися. Для цього визначте, який час знадобиться вам для реалізації кожного бажання. Періодично переглядайте вихідний список. Ймовірно, що деякі його пункти з часом знеціняться вами. Це буде означати, що бажання побалувати себе таким способом, не істинне, а нав'язане.

Змініть ставлення до покупок і витрат

Для цього необхідно зробити той самий непростий перший крок - зробити покупку зі списку блокнота бажань. Почніть з першої категорії і рухайтеся далі, відстежуючи свої відчуття і реакції на кожному з етапів руху. Ваше завдання - переконатися, що після покупки парфуму або пари кросівок в сімейному бюджеті не утворюється чорна діра, а близькі не залишаться голодними і знедоленими. Поступово влада страху і почуття провини ослабне, а балувати себе стане приємною регулярної звичкою.

Вибирайте здорові способи самозаохочення

За задоволення від покупок і їх передчуття відповідає гормон дофамін. Однак його дія триває до тих пір, поки новизна покупки розбурхує свідомість. Потім ейфорія згасає, а ми вирушаємо на пошук нових вражень і витрат. Якщо цей процес не контролювати, існує ризик перетворитися в розпещеного марнотрата. На щастя, ефект, викликаний дофамином, можна використовувати усвідомлено і дозовано. Наприклад, балувати себе в якості підбадьорення в кінці складного дня або піднімати бойовий дух перед відповідальним подією. До слова, в якості такого мотиватора може виступати нематеріальна трата, а враження або витрачений із задоволенням і користю час. Іноді розкіш виспатися, провести вечір в теплій ароматичній ванні, а потім за улюбленою книжкою з чашкою чаю дає не менший ефект, ніж шопінг.

Не попадайтеся в пастку покупок

Усвідомлене самозаохочення має межі. Тому, якщо покупки стали для вас єдиним джерелом радості, шкодять здоров'ю (солодощі, алкоголь, шкідлива їжа, сумнівний дозвілля), не вписуються в рамки бюджету або не змінюють ваше життя на краще, мова йде не про заохочення, а про залежність. У цьому випадку варто переглянути ставлення до них на користь конструктивної альтернативи.

Юлія Стойко,
журналіст интернет-порталу «Колесо життя»

26.04.2021 13:37:24
0
1974

Коментарі:

Увага: HTML символи заборонені!
Замовити зворотнй дзвінок


© Интернет-магазин «Колесо Жизни»
Платіжні системи: