Ефект новизни і первинності як обмеження і можливість

  • Ефект новизни і первинності як обмеження і можливість

У цій статті ви дізнаєтеся:

  • Як працює ефект новизни;
  • Що таке «ефект недавності»;
  • Як використовувати особливості мислення собі на користь.

Що психологія називає ефектом первинності (першості) і ефектом новизни (недавність) і чим вони можуть нам стати в нагоді? Це два різновиди когнітивних спотворень – такі собі збої-помилки сприйняття, які переслідують майже кожного з нас і часто ми цього не усвідомлюємо. Запозичивши слівце в мові айтішників, назвемо їх «багами» мислення. А заодно згадаємо і програмістську премудрість «це не баг, а фіча», яка означає: те, що вважається помилкою, цілком може бути і корисною властивістю.

Зустрічають по одягу ... або чому перша інформація здається більш важливою

Ефект первинності та дуже схожий з ним ефект першості – це те саме відчуття, коли перше враження виявляється найбільш сильним, вагомим, що запам'ятовується. Коли почута раніше інформація краще засвоюється і / або здається більш достовірною, ніж будь-яка інша подальша. Коли неприємності в перший день відпочинку лягають темною тінню на всю відпустку. Коли під час знайомства новий співробітник викликав неприємні емоції і з тих пір, всупереч здоровому глузду, ви недолюблюєте його, хоча він нічого поганого не зробив і в цілому хороший фахівець.

Вражаюче, що такі ефекти виникають без участі свідомості і тому людина далеко не відразу розуміє, як опинилася в «полоні» нелогічного сприйняття дійсності, яке призвело до помилкових висновків і рішень.

Найбільш показове дослідження на цю тему: двом групам піддослідних дали ряд характеристик, на основі яких потрібно було оцінити людину:

  • Характеристики для першої групи: розумний – працьовитий – імпульсивний – критично налаштований – впертий – заздрісний.
  • Характеристики для другої групи: заздрісний – впертий – критично налаштований – імпульсивний – працьовитий – розумний.

Як бачите, перераховані одні й ті ж риси, але в різній послідовності. Виявилося, навіть такої крихти було досить, щоб більшість піддослідних першої групи сприйняла людину позитивно, а більша частина другої групи дала йому негативну оцінку.

Чому так відбувається? Є кілька версій.

  1. Еволюційно у нас склалася форма передачі інформації: спочатку – найважливіше, потім – другорядне (спочатку «Стоп!», Потім «Йдуть ремонтні роботи»). Тому ми інтуїтивно більш уважні до того, що дізнаємося раніше.
  2. Концентрація уваги, до слова, дуже енерговитратне справа для мозку, що прагне розсіятися. Максимальна вона на початку будь-якої дії (рішення задачі, знайомство, розмова, навчання), тому ми краще засвоюємо те, що схоплюються на старті.
  3. Чим раніше отримана інформація, чим якісніше вона сприйнята, тим більше у неї шансів перейти в довгострокову пам'ять і впливати на нашу поведінку. Нова ж інформація, поки вона не засвоєна, не буде сприймається свідомістю, як робоча.
  4. Несвідома розстановка пріоритетності між першим джерелом інформації і наступними – ми часто більш довіряємо тому, хто першим задовольнив потребу в інформації, а тому і вважаємо первинні дані більш достовірними.
  5. Ефект первинності тісно переплітається з поняттям імпринтингу – закарбування інформації / моделі поведінки в моменти емоційної вразливості.
  6. Також дане когнітивне спотворення перегукується зі своїм побратимом – ефектом ореолу, яке проявляється у формуванні нібито об'єктивної характеристики людини за кількома ознаками, що сприймаються на емоційному рівні (наприклад, кумир здається добрим, хорошим, розумним, а несимпатичний колега здається поганим, недбалим і безвідповідальним).

Редакція рекомендує: «Роздуми за філіжанкою кави» про людські стосунки, психологію, життя та багато іншого. Кожна її сторінка наче ковток запашної кави, що наповнює силами, пробуджує, дарує справжню насолоду. У книзі зібрано роздуми магістра психології, гештальт-терапевта, психолога-практика Ольги Альохіної.

Проводжають по розуму... або коли нове – важливіше

Ефект новизни ще називають ефектом недавності. Він – точна протилежність вищеописаного «багу». Це вже той випадок, коли набувають вагу і краще запам'ятовуються останні дані. Коли новина витісняє почуту раніше інформацію. Коли неприємності в останній день відпочинку перекреслюють всі враження від відпустки. Коли раптом дізналися, що співробітник, якого ви завжди недолюблювали, регулярно допомагає дітям-сиротам, то в корені змінили своє ставлення до нього.

Як не дивно, але ефект новизни не є протиріччям ефекту первинності. Вони просто активуються у різних ситуаціях. Хоча і буває, що обидва одночасно діють на наш беззахисний, нічого не підозрюючий мозок.

Що активує ефект недавномті?

  1. Еволюційно обгрунтоване прагнення актуалізації інформації, плюс форма її подачі в хронологічній послідовності: спочатку – те, що було раніше і вже застаріло, тому далі – нове, свіже, актуальне.
  2. Почуте останнім – свіже у пам'яті, на ньому «закільцьовується» увага, що сприяє кращому розумінню і подальшого запам'ятовуванню.
  3. Якщо нові дані йдуть від людини, який є для вас авторитетом (або активізує позитивний ефект ореолу), то вони можуть переважити пріоритетність першого джерела інформації.
  4. Якщо нові дані отримані в момент емоційної вразливості, то вони також будуть здаватися важливішими, ніж більш ранні.

Психологи Даніель Канеман і Амос Тверські в своїй хрестоматійній праці «Думай повільно, вирішуй швидко» вказують на таку особливість: коли відбувається непередбачена подія, люди змінюють свої погляди, щоб пристосуватися до нового. Наприклад, грають 2 футбольні команди, на початку матчу у них приблизно однаковий рейтинг. Після того, як одна перемагає із значною перевагою в рахунку, в оновленій моделі світу вона тут же стає сильнішою, і (!) це змінює бачення її минулих і майбутніх досягнень.

«Головна обмеженість людського розуму, – пишуть автори, – в тому, що він майже не в змозі повернутися в минуле і зайняти колишню позицію, знаючи про майбутні зміни. Тільки-но збудували нову картину світу або його частини, стара стирається – вже не відтворити в точності те, як і у що вірили раніше. Багато психологів вивчали, що відбувається з людьми, коли ті змінюють свою думку. Вибравши якусь спірну тему – скажімо, смертний вирок, – експериментатор ретельно реєструє відношення випробовуваних до питання. Потім учасникам наводять аргументи «за» або «проти». На наступному етапі експериментатор знову відзначає ставлення випробовуваних – воно змінюється. І нарешті, учасників просять оцінити власну думку до початку експерименту. Це завдання стає для них несподівано важким. Коли людину просять викласти свої колишні погляди, вона викладає нинішні (у чому і полягає підміна). При цьому багато хто навіть не вірить, що раніше вважав інакше».

Перетворюємо «баги» в «фічі»... або ідеї практичного застосування

Мабуть, найбільша користь від знайомства з ефектами новизни і первинності – це саме знання і усвідомлення, що вони існують, як і від чого проявляються. Пам'ятаючи про них, намагайтеся аналізувати свої враження, висновки і рішення: прийняті вони з холодною головою або в результаті помилок мислення. Плюс, володіючи цим знанням, враховуйте, що інші люди теж мають такі «баги» і часто не підозрюють про них.

З іншого боку, знаючи про магічний ефект когнітивних спотворень, скористайтеся ними, як інструментом для досягнення цілей. Ось кілька прикладів:

  • Маніпуляція власним сприйняттям і створення мотивацій. Постарайтеся вибудувати свій потік інформації так, щоб задіяти вищезгадані важелі, які активують ефект первинності і новизни.
  • Починаючи освоювати нові знання / навички забезпечте позитивне підкріплення не тільки по досягненню результату, а й кожного разу, як тільки приступаєте до навчання.
  • Готуючись до презентації, доповіді або бізнес-зустрічі, сплануйте мову так, щоб найважливіше й емоційно чіпляюче було на початку та в кінці. При цьому враховуйте, що у вступі найкраще дати «затравку», яка зацікавить, а на завершення – подбати про позитивноме враження, про те, щоб слухачі посміхнулися.
  • Готуючи текст з описом продукту або послуги, приводячи ряд характеристик, перерахування, список та інші інфопродукти, дотримуйтесь того ж принципу – виносьте значне на початок і кінець списку / пропозиції / абзацу.
  • Готуючись до співбесіди, побачення, ділової зустрічі – обміркуйте, як справити потрібне враження в першу хвилину і як «правильно» завершити бесіду.
  • Навіть в інтимних відносинах, найважливіші моменти – прелюдія і «фінал».
  • Подаючи частування, враховуйте, що на оцінку страви / вечері впливає перший й останній з'їдений шматочок.
  • Організовуючи свою відпустку або тур для клієнтів, знову-таки гарненько подбайте про вау-ефект на стартовий та фінішний день.

І нехай зовсім позбутися від збоїв мислення мало можливо, зате можливо зробити їх своїми фішками і направити в конструктивне русло. Пробуйте і все вийде!

Відкривайте для себе нові грані своєї свідомості, отримуйте підказки з несвідомого разом з унікальними метафоричними картами від видавництва «Колесо Життя».


Євгенія Рудницька,
Журналістка, мандрівниця
29.11.2021 13:58:13
0
492

Коментарі:

Увага: HTML символи заборонені!
Замовити зворотнй дзвінок


© Интернет-магазин «Колесо Жизни»
Платіжні системи: